Graantje pikken
Spelletje met pinksterduifjes
Uit de DoeHoek van Diny Kiers
Dit is een eenvoudig spelletje om samen te knutselen en te spelen.
Spel
- Je mag om de beurt een duif verplaatsen naar een hoopje ’graan’.
- Je mag zelf kiezen welke duif je verzet, en of je hem 1, 2, of 3 stappen, over de lijn, naar het midden toe verzet.
- Waar je komt te staan mag je 1 graantje wegpikken.
- De duiven mogen niet springen en elkaar voorbij gaan.
- Bij een bordje mag maar 1 duif staan.
- Iedere duif die zo het middelste, laatste bordje bereikt mag daar wachten.
- Wie met de laatste duif aankomt, bij het laatste bordje, is de winnaar.
- Daardoor wordt het pas echt spannend aan het einde.
Doe je nog een tweede ronde, dan wordt het spannender omdat er dan wellicht lege bordjes zijn. Daar kunnen de duiven dan niet meer pikken.
Zo maak je het spel
klik hier voor het werkblad...
- Tussen de nesten teken je telkens vier cirkels. Je kunt de bordjes ook knippen uit vloeipapier.
- In elk bordje komen 3 nootjes, pijnboompitjes of rozijnen.
- Eventueel kun je het speelveld nog mooi versieren met de restjes vloeipapier.
- En dan kan het graantje pikken beginnen!
- We hebben vier pinksterduifjes nodig. Deze kun je eerst kleuren en daarna uitknippen (eerst vouwen, en dan dubbel uiknippen gaat sneller maar vergt meer precisie).
- Teken op een groot vel papier een grote spiraal.
- Teken vier nesten voor de duiven: op de eerste, en daarna op iedere vijfde plaats op de spiraal (zie tekening).
Atelier de Berkebladzijde
Diny Kiers
Slenerbrink 176 7812 HJ Emmen
t 0591 641 597
d.kiers@kpnplanet.nl
Zoek naar ideeën
De DoeHoek van Diny Kiers
Voor de kleinste Hulppiet van de Sint
Banketbakkersspelletje
Sinterklaas | koken en bakken | knutselen
Beweegspelletje voor de paastijd
Paastijd | knutselen | spelletjes
De eigen DoeHoek van :